Mini katecheza: O tym w jaki sposób Bóg objawia nam siebie i swoją wolę
Czy Pana Boga możemy poznać?
Czy trzeba mieć wiarę, aby coś o Nim powiedzieć: czy istnieje i kim jest?
Dlaczego jedni ludzie przyjmują Jego istnienie, inni zaprzeczają (ateiści) a jeszcze inni przyjmują postawę wątpiącą, obojętną: może jest, może go nie ma (agnostycy)?
Każdy człowiek, który ma rozum, potrafi dostrzec w dziele stworzenia istnienie Kogoś, kto to wszystko urządził i podtrzymuje. Niemiecki filozof Immanuel Kant powiedział: (…) niebo gwiaździste nade mną i prawo moralne we mnie. Są to dla mnie dowody, że jest Bóg nade mną i Bóg we mnie”. Są jednak prawdy wiary, które nie pojmiemy w sposób naturalny, ale musi je nam objawić sam Bóg. Jak to jest możliwe, abyśmy nie błądzili w naszych poszukiwaniach?
Wśród szesnastu dokumentów Soboru Watykańskiego II znajduje się konstytucja o Objawieniu Bożym (Dei verbum). Mówi nam ona o słowie Bożym, które jest zawarte w Piśmie Świętym i w Tradycji. Pan Bóg sam do nas mówi i objawia nam kim jest i jaka jest Jego wola względem wszechświata i każdego z nas. Objawienie to mowa Boga do nas. Aby poznać Pana trzeba to słowo słuchać, czytać, karmić się nim. Słowo Boże zawarte jest w Piśmie Świętym i Tradycji. To jakby dwa kanały wypływające z jednego źródła – Objawienia. Bóg objawia się przez słowa i czyny. Najpełniej pokazał nam kim jest w swoim synu Jezusie Chrystusie.
Pismo Święte, Stary i Nowy Testament zawierają treści dotyczące historii zbawienia. Szczególnie Ewangelie wskazują nam na życie Jezusa i Jego czyny. Kto poznał Jezusa, poznał też Jego Ojca (por. J 14,9). Poznanie Syna jest równoznaczne z poznaniem Ojca. Bóg objawił nam najpełniej siebie w swoim Synu Jezusie Chrystusie. Św. Hieronim powiedział jasno: „Nieznajomość Pisma Świętego jest nieznajomością Chrystusa”. Aby poznać Jezusa, a przez Niego samego Boga musimy poznać Pismo Święte. Czytać je, słuchać, rozważać.
Tradycja to mowa Apostołów nie zawarta w Piśmie Świętym. Nie wszystko jest zawarte w Biblii. Protestanci przyjmują zasadę sola scriptura (tylko Pismo), a więc wierzą tylko w to, co zawarte jest w tej Księdze. Katolicy zaś oprócz Biblii przyjmują Tradycję – to wszystko, co przekazali nam Apostołowie, a co teraz przekazują nam Magisterium Kościoła. Pismo Święte jest niezmienne. Raz przyjęty kanon ksiąg świętych jest stały. Tradycja w Kościele zawiera pierwiastek zmienności. Pan Bóg dostosowuje poznanie samego siebie do zmienności czasów i związanej z nimi tzw. Capax Dei (otwartości na Boga). W dobie kiedy większość ludzi nie umiało czytać i pisać przekazywano prawdy Boże ustnie albo za pomocą obrazów. Dziś mamy szeroki dostęp do dokumentów Kościoła, przemówień papieży, nauczania biskupów.
Pan Bóg chce nam siebie objawiać, kim jest i jaka jest Jego wola. Ale do nas należy odpowiedź. Poznanie Pisma Świętego oraz dokumentów Kościoła, takich jak dokumenty ostatniego soboru czy prawdy zawarte w Katechizmie Kościoła Katolickiego pomogą nam trafniej poznać kim jest Pan Bóg, bez błądzenia i zagubienia się we własnych domniemaniach i przekonaniach, które mogą być nieprawdziwe. Dlatego chcemy w pokorze otwierać się na słowo Boże zawarte w Biblii i Tradycji. Stąd wtorkowe katechezy dla dorosłych i spotkania biblijne naprzemiennie.
Gabriela Seifert-Knopik
